‘We bieden een veilige plek voor kinderen die hulp nodig hebben bij hun gedrag, emoties en mentale gezondheid‘
De Fritz Redlschool
De Fritz Redlschool staat naast het universitair medisch centrum Utrecht (UMCU) en is een school voor kinderen die behandeld worden op de afdeling Ontwikkeling in perspectief van dit ziekenhuis of andere GGZ-organisaties. Ook heeft de school plekken voor leerlingen die thuis en/of op school zijn vastgelopen. Kinderen zijn hier tijdelijk en stromen na een aantal maanden door naar een passende plek.
Daniëla en Tirza werken bij de Fritz Redlschool en leggen uit wat kinderen en hun ouders van de school kunnen verwachten. “We zijn een cluster 4 school. Dat betekent dat we speciaal onderwijs bieden aan kinderen die hulp nodig hebben bij hun gedrag, emoties en mentale gezondheid. Veel van deze kinderen zijn geplaatst binnen de afdeling Psychiatrie van het UMCU. Tijdens dit traject volgen zij onderwijs bij onze school. We zijn een ‘schakelschool’. Dat betekent dat kinderen hier tijdelijk verblijven en daarna doorstromen naar een passende plek”, vertelt Daniëla. “De Fritz Redlschool is onderdeel van het behandelplan van het UMCU en samen stemmen we af hoe het onderwijs voor een leerling eruit ziet. We zorgen ervoor dat leerlingen de vaardigheden en het vertrouwen opbouwen die ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen en te leren”, legt Tirza uit.
Structuur
Het basisonderwijs op de Fritz Redlschool bestaat uit 5 klassen met maximaal 12 leerlingen. Iedere groep heeft een leerkracht en onderwijsassistent. Daarnaast is er altijd een extra leerkracht die kan helpen als dat nodig is. “We werken met een vast dagprogramma waarin duidelijkheid en structuur voorop staan. We bieden dezelfde vakken aan als een gewone basisschool. Maar het is niet voor alle leerlingen mogelijk om de hele dag onderwijs te volgen. Daarom kijken we per leerling wat nodig is en wanneer en op welk niveau deze een vak kan volgen”, vertelt Daniëla. “Wanneer kinderen starten op de Fritz Redlschool maken we kennis met de ouders. Op basis van dat gesprek en het behandelplan van het UMCU maken we een ontwikkelingsperspectiefplan. Dat is een plan waarin de onderwijsbehoeften en doelen van de leerling staan. Ook bepalen we welke vervolgstap de leerling kan maken. Dat kan de oude school zijn, een nieuwe reguliere school of een andere vorm van speciaal onderwijs of dagbesteding.”
Veilige plek
“Veel van onze leerlingen hebben vervelende dingen meegemaakt. We vinden het daarom belangrijk dat onze school een veilige plek is. We bieden een omgeving waarin we leerlingen helpen om zich te verbeteren en te groeien. We noemen dat met een mooi woord traumasensitief onderwijs”, legt Daniëla uit. “We zien het gedrag van kinderen altijd als een teken dat ze iets nodig hebben. Onze leerkrachten proberen daarom voorspelbaar te reageren en neutraal te blijven.” Hoewel sommige leerlingen en hun ouders moeite hebben met de situatie waarin ze zitten, vinden kinderen ook steun bij elkaar. Tirza: “Kinderen ervaren hun tijd bij ons op school allemaal op hun eigen manier. Er zijn kinderen die het hier fantastisch vinden, omdat ze zich eindelijk geen buitenbeentje meer voelen.”