”We helpen een leerling om te herstellen en te groeien”
De Fritz Redlschool
De Fritz Redlschool in Utrecht is een school voor leerlingen die thuis en/of op school zijn vastgelopen. Vaak gaat het om kinderen die hulp nodig hebben bij hun gedrag, emoties of mentale gezondheid. Kinderen verblijven hier tijdelijk en stromen na een aantal maanden door naar een passende plek.
Daniëla en Tirza werken bij de Fritz Redlschool en leggen uit wat kinderen en hun ouders van de school kunnen verwachten. “We zijn een cluster 4 school. Dat betekent dat we speciaal onderwijs bieden aan kinderen die hulp nodig hebben bij hun gedrag, emoties of mentale gezondheid”, vertelt Daniëla. “Veel van deze kinderen zijn geplaatst binnen de afdeling Psychiatrie van het UMCU. Maar we hebben ook een aantal plaatsen voor leerlingen die worden aangemeld vanuit de samenwerkingsverbanden in de regio. We zijn een ‘schakelschool’. Dat betekent dat kinderen hier tijdelijk verblijven en daarna doorstromen naar een passende plek. Onze school zorgt ervoor dat leerlingen de vaardigheden en het vertrouwen krijgen die ze nodig hebben om verder te leren en zich verder te ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied”, legt Tirza uit.
Veilige plek
Het basisonderwijs op de Fritz Redlschool bestaat uit 5 klassen met maximaal 12 leerlingen. Iedere groep heeft een leerkracht en een onderwijsassistent. Daarnaast is er altijd een extra leerkracht die kan helpen als dat nodig is. “We werken met een vast dagprogramma waarin duidelijkheid en structuur voorop staan. We bieden dezelfde vakken aan als een gewone basisschool. Maar niet alle leerlingen kunnen de hele dag onderwijs volgen. Daarom bepalen we per leerling wat nodig is en wanneer en op welk niveau deze een vak kan volgen”, vertelt Daniëla. Bij de Fritz Redlschool staat het geven van traumasensitief onderwijs voorop. Tirza legt uit wat dit is. “Veel van onze leerlingen hebben vervelende dingen meegemaakt. We vinden het daarom belangrijk dat onze school een veilige plek is. We bieden een omgeving waarin we leerlingen helpen om zich te verbeteren en te groeien. Het gedrag van kinderen zien we als een teken dat ze iets nodig hebben. Onze leerkrachten proberen daarom voorspelbaar te reageren en neutraal te blijven.”
Aanmelding
Samenwerkingsverbanden voor basisonderwijs uit de regio Utrecht, waaronder Profi Pendi, kunnen een leerling aanmelden bij de Fritz Redlschool. Het gaat dan om kinderen waarbij een andere aanpak onvoldoende heeft geholpen en onduidelijk is wat de leerling nodig heeft. “De consulent passend onderwijs van het samenwerkingsverband kan deze aanmelding opstarten. Ook willen we de leerling eerst oberveren in de klas op de eigen school. Met behulp van deze informatie geven we een advies. Dat kan inhouden dat onze school een geschikte tijdelijke plek is voor een leerling. Maar het kan ook zijn dat een andere oplossing ons beter lijkt. Uiteindelijk neemt de commissie van begeleiding van de Fritz Redlschool op basis van ons advies een besluit”, legt Daniëla uit.
Steun
“De school van herkomst blijft altijd actief betrokken tijdens de periode dat een leerling onderwijs bij ons volgt. Ook als het niet zeker is dat een leerling weer terug komt”, vertelt Tirza. “Na een kennismakingsgesprek met de ouders, maken we een ontwikkelingsperspectiefplan. Dat is een plan waarin de onderwijsbehoeften en doelen van de leerling staan. Ook bepalen we welke vervolgstap de leerling kan maken. Dat kan de school van herkomst zijn, een andere reguliere school of een andere vorm van speciaal onderwijs of dagbesteding.” Hoewel sommige leerlingen en hun ouders moeite hebben met de situatie waarin ze zitten, vinden kinderen ook steun bij elkaar. Tirza: “Kinderen ervaren hun tijd bij ons op school allemaal op hun eigen manier. Er zijn kinderen die het hier fantastisch vinden, omdat ze zich eindelijk geen buitenbeentje meer voelen.”