”Bij ons krijgen leerlingen een nieuwe kans”
TOP staat voor Tijdelijke Onderwijs Plek en is bedoeld voor leerlingen die vrij plotseling vastlopen binnen hun huidige school. Directeur Jesper van Dam legt uit hoe de TOPgroep kinderen helpt en nieuwe kansen creëert.
“Kinderen kunnen om verschillende redenen vastlopen. Sommigen hebben moeite om op een goede manier met hun emoties om te gaan, anderen vinden het weer heel spannend om naar school te gaan, of hebben moeite met leren. De TOPgroep is bedoeld om erachter te komen wat een leerling nodig heeft om weer op een fijne manier aan het onderwijs deel te nemen.”
Aandacht
“De TOPgroep is gevestigd in de Beatrixschool in Nieuwegein, locatie Wijkersloot. Kinderen kunnen hier terecht voor een periode van gemiddeld 12 weken. Soms duurt het wat langer, maar soms ook korter. In deze periode volgen leerlingen de leerstof van hun eigen school en worden ze begeleid door een leerkracht, een leerkrachtondersteuner en een orthopedagoog. We vinden het belangrijk dat we functioneren als een ‘gewone’ school. Dus naast taal, rekenen en spelling, vieren we ook samen kerst en Sinterklaas. De TOPgroep bestaat uit ongeveer 10 leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus. Door de kleine groepsgrootte kan de leerkracht ieder kind voldoende aandacht geven. In principe is het de bedoeling dat kinderen na deze periode weer terugkeren naar hun eigen school. Tijdens het hele traject wordt daarom intensief overlegd met de school van herkomst. Soms komt het voor dat we tot de conclusie komen dat een andere school beter past, extra zorg nodig is, of dat een leerling beter tot zijn recht komt in het speciaal (basis) onderwijs.”
Handvatten
“Binnen de TOPgroep vinden we rust en een veilige omgeving belangrijk. Gedurende de periode dat kinderen bij ons zijn, kijken we wat ze nodig hebben om weer goed te kunnen functioneren op hun eigen school. Dat doen we door te observeren, doelen te stellen en regelmatig te evalueren. We geven leerlingen handvatten mee en kijken welke aanpassingen er in de omgeving gedaan kunnen worden. Wanneer kinderen weer teruggaan naar hun eigen school, blijven we contact houden. Soms komen we nog een paar keer langs, of leerlingen komen nog voor één dag in de week naar ons toe. Daarnaast hebben we een coachende rol richting de leerkracht van de eigen school.”
Nieuwe kansen
“Natuurlijk is het voor kinderen en hun ouders spannend als ze tijdelijk op een andere locatie naar school gaan. Daarom staat onze deur altijd open voor vragen. Omdat wij leerlingen opvangen vanuit de hele regio, moeten ouders vaak een langere afstand afleggen. Ze zijn daarom altijd welkom om ’s ochtends even binnen te komen en een kop koffie te drinken. We horen vaak terug van ouders dat ze zich door ons gehoord en gezien voelen en dat ze merken dat hun kind weer beter kan ontspannen. Ook de leerlingen zelf zijn positief. Ze vinden het fijn dat ze niet de enige zijn die ergens tegenaanlopen en ze voelen dat ze bij ons nieuwe kansen krijgen. En hoewel de leerlingen hier relatief kort zijn, bouwen we toch een band met ze op. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind op een plek terecht komt die hij of zij verdient.”