1. Home
  2. /
  3. Oudersteunpunt PO
  4. /
  5. Een interview met de...
Een interview met de Velduil over hoogbegaafdenonderwijs

Een interview met de Velduil over hoogbegaafdenonderwijs

Onze leerlingen bepalen zelf hun doelen en ambities”

Basisschool De Velduil in Houten biedt onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in piramideklassen. Chantalle Blomsteel is intern begeleider en legt uit hoe de school deze kinderen uitdaagt zichzelf verder te ontwikkelen.

“Mensen denken bij hoogbegaafdheid meestal aan een hoog IQ. Maar hoogbegaafde kinderen laten vaak ook ​​specifieke kenmerken zien. Ze zijn bijvoorbeeld heel creatief, kunnen zich goed verplaatsen in anderen en doen graag nieuwe kennis op. Speciaal voor deze leerlingen bieden wij vanaf groep 3 piramideklassen aan.”

Doelen stellen

“De piramideklassen bestaan uit maximaal 22 leerlingen per klas. We werken in deze groepen top-down. We nemen bijvoorbeeld een toets af voorafgaand aan het blok. Aan de hand van de resultaten bepalen leerlingen wat hun doelen en ambities zijn voor de komende periode. Voordeel is dat ze zich kunnen richten op een vak waar ze (nog) beter in willen worden. Ook hoeven ze geen lesstof te herhalen die ze al lang beheersen. Hoogbegaafde leerlingen onthouden makkelijk nieuwe kennis. Daarom hoeven ze vaak weinig moeite te doen om te leren. Terwijl dat wel heel belangrijk is, zeker als ze naar de middelbare school gaan. Daarom bieden wij verrijkingsmateriaal aan waarbij ‘leren leren’ een belangrijke rol speelt. Zo krijgen ze onderwijs in vreemde talen, waaronder Spaans en Engels. We bieden ook projecten aan en er is aandacht voor vaardigheden als plannen en taakaanpak. We vinden het belangrijk dat zowel de kinderen uit de piramideklassen als de reguliere klassen contact met elkaar houden. Daarom spelen ze samen buiten, vieren ze samen ​​feestdagen en ondernemen ze gezamenlijke activiteiten. In het schooljaar 2024/2025 willen we ook vaker samen optrekken bij de zaakvakken en projecten. Daarbij kun je denken aan aardrijkskunde, geschiedenis, en natuur en techniek.”

Voor wie

“Om in aanmerking te komen voor de piramideklas, hoeven leerlingen geen IQ-test te doen. Dat adviseren we alleen als er twijfel is. Vaak merken de leerkracht en/ of de ouders op dat een leerling iets extra’s nodig heeft. De vraag is dan of het volgen van het reguliere lesprogramma met verrijking dan voldoende is, of dat de piramideklas beter past. Er volgt daarom altijd eerst een gesprek met de leerkracht, de intern begeleider en de ouders. Ouders zijn voor ons een belangrijke informatiebron, omdat een kind thuis ander gedrag kan vertonen dan op school. Een kleuter kan bijvoorbeeld thuis al boekjes lezen, maar laat dat op school niet zien omdat het zich aanpast aan het niveau in de klas. Aan de hand van het gesprek bepalen we of een leerling in aanmerking komt voor de piramideklas. Vaak kiezen we daarvoor als blijkt dat een kind in meerdere vakken een flinke voorsprong heeft en behoefte heeft om op te trekken met gelijkgestemden. Een kwart van de hoogbegaafde leerlingen op onze school, is afkomstig van andere scholen. Ouders krijgen dan eerst een rondleiding. Daarna vragen we toestemming  om contact op te nemen met de intern begeleider van de school van herkomst zodat we kunnen overleggen. Als we denken dat een piramideklas passend is, kunnen kinderen twee dagen meedraaien om te wennen.

Monitoring

“De leerkrachten van onze piramideklassen worden intern opgeleid en zijn gespecialiseerd in hoogbegaafdenonderwijs. Binnen de klassen hangt een prettige sfeer. We merken dat leerlingen nieuwsgierig zijn en ‘leerhonger’ hebben. Uiteraard monitoren we ​​continu de ontwikkeling van onze leerlingen, zowel in de reguliere klassen als in de piramideklassen. Daarbij kijken we altijd wat voor een kind op dat moment het best passende onderwijs is. Het gaat dan niet alleen om de resultaten, maar ook om het welbevinden. Dat betekent soms ook dat een leerling vanuit een piramideklas weer teruggaat naar de reguliere klas.” 

Meer actualiteiten

Een interview met de TOP-groep

TOP staat voor Tijdelijke Onderwijs Plek en is bedoeld voor leerlingen die vrij plotseling vastlopen binnen hun huidige school. Directeur Jesper van Dam legt uit hoe de TOPgroep kinderen helpt en nieuwe kansen creëert.

Lees verder »

Een interview met SBO de Brug

De Brug is een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) in Vianen. Directeur Elselien Wiebenga legt uit dat binnen de school veel aandacht is voor gedrag, maar dat leren net zo belangrijk is.

Lees verder »
nl_NLNL