1. Home
  2. /
  3. Oudersteunpunt VO
  4. /
  5. ‘Tijdig in gesprek gaan...
‘Tijdig in gesprek gaan over extra ondersteuning zorgt voor een goede start’ 

‘Tijdig in gesprek gaan over extra ondersteuning zorgt voor een goede start’ 

Cals College IJsselstein 

Het Cals College in IJsselstein wil zo vroeg mogelijk in gesprek met leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben. Het liefst al vóór de open dagen, dus voordat ze zich inschrijven voor een middelbare school. Rector Denise Frèrejan legt uit dat kinderen hierdoor sneller op de juiste plek terecht komen en een goede start kunnen maken op hun nieuwe school. 

Het Cals College in IJsselstein biedt basis, kader, mavo, havo en atheneum aan. Uniek aan de school is dat leerlingen op alle niveaus theorie- en praktijkgericht onderwijs krijgen. De school heeft vier gemengde brugklassen met voldoende doorstroommogelijkheden: basis en kader, kader en mavo, mavo en havo, havo en atheneum. “Wij vinden het belangrijk dat kinderen snel op de juiste plek terecht komen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Sommige leerlingen hebben een extra ondersteuningsbehoefte. Dat wil zeggen dat zij meer en speciale ondersteuning nodig hebben om het onderwijs goed te kunnen volgen. Als school willen we daarom zo vroeg mogelijk met kinderen en hun ouders in gesprek om te kijken wat zij nodig hebben en of onze school daarbij kan helpen.”  

Verwachtingen uitspreken 

Deze gesprekken vinden bij voorkeur al plaats vóór de open dagen en worden meestal gevoerd met de ondersteuningscoördinator of de orthopedagoog. “Reden is dat we dan rustig kunnen bespreken wat de behoefte van de leerling is en wat ouders van een school verwachten. Het Cals College biedt  bijvoorbeeld extra ondersteuning aan op het gebied van dyslexie, dyscalculie en het versterken van sociale vaardigheden. Daarmee kunnen we leerlingen dus goed helpen. Maar als de basisschool en/of de ouders aangeven dat een kind beter tot zijn recht komt binnen een kleine school, dan is het Cals College met 800 leerlingen misschien niet zo geschikt. Door een eerlijk en open gesprek met elkaar te voeren kunnen kinderen samen met hun ouders een betere keuze maken voor een middelbare school.”  

Na de start 

Ook als een leerling al gestart is op het Cals College, biedt de school basisondersteuning voor iedereen en extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben. “Wij zien onze school als een plek waar jongeren volwassen worden. Daarbij zetten wij elke leerling in zijn kracht om zich optimaal te ontwikkelen. Een voorbeeld van extra ondersteuning is Cals Intermezzo. Leerlingen die op sommige punten wijze vastlopen in het onderwijs, krijgen in dit traject extra ondersteuning op maat. Daarbij doen we ook altijd een check-in en een check-out. We stellen dan vragen als: Heb je alles bij je? Hoe is het gegaan vandaag? Zo houden we een vinger aan de pols.”   

Vleugje avontuur 

“Ik zou onze school omschrijven als een hartelijke school met een vleugje avontuur. Met dat laatste bedoel ik dat we onszelf continue blijven uitdagen, bijvoorbeeld door de verbinding met de praktijk te zoeken. Daarnaast hechten we veel waarde aan persoonlijk contact tussen leerlingen en docenten. Want ook dàt helpt om kinderen snel op een passende plek te krijgen. Het leuke is dat we van ouders regelmatig horen dat ze de sfeer op onze school zo prettig vinden. We blijven ons inspannen om dat zo te houden!”  

Meer actualiteiten

Een interview met de Fritz Redlschool en het UMCU

De Fritz Redlschool staat naast het universitair medisch centrum Utrecht (UMCU) en is een school voor kinderen die behandeld worden op de afdeling Ontwikkeling in perspectief van dit ziekenhuis of andere GGZ-organisaties. Ook heeft de school plekken voor leerlingen die thuis en/of op school zijn vastgelopen. Kinderen zijn hier tijdelijk en stromen na een aantal maanden door naar een passende plek. 

Lees verder »
nl_NLNL